Amióta gazdaság van, a marketing valamilyen formája jelen van a gazdasági életben. Természetesen az idő múlásával és a gazdasági fejlődésével a marketing is fejlődött. Az Internet és az online gazdaság olyan gazdasági robbanást hozott a fejlődésben, amilyent egyetlen korábbi korban sem jegyeztek fel. És ez szükségessé tette a marketing gyors fejlődését is.
Nézd meg az internetet: tíz honlapból, vagy blogból kilenc el szeretne valamit adni. Rejtett, vagy nyilt marketinggel kínálja a terméket, szolgáltatást. És ez logikus is: Naponta több millió új vállalkozás kerül fel az internetre, de rohamosan növekszik azok az interneten, elsősorban az online vállalkozások keretében kínált termékek és szolgáltatások listája is, amelyek mögött nem vállalkozások, „csak” magánember áll. És minden online vállalkozás a világpiacra lép. Olyan ez mint egy nagyváros, ahol sokmillió üzlet van a központban, ahol a lakosok vásárolnak. Ha nincs megfelelő marketinged, olyan a lehetőséged, mint ha a vállalkozásod ebben a nagyvárosban a város kihalt csendes peremén, egy zsákutcában volna, ahol csak a te házad van, és az udvarban nyitnál egy üzletet. Még ha a világ legjobb árúját, vagy termékét kinálod, akkor se lesz vásárlód. Minden internet, online vállalkozás a konkurensed és mindenki előnyösebb helyzetben lennen mint te.
Ha ennyire fontos a marketing, miért nem tanítják az iskolában?
Az iskolarendszer a hagyományokra épül. Ezekből kimaradt a marketing. Így kimaradt az iskolák programjából is. Persze vannak tanfolyamok, iskolák, amelyek oktatják a marketinget. Sok ilyen iskola, amelyek többnyire online iskolákként működnek, nagyon magas szinten oktatják a marketinget. Ha el szeretnél indulni online vállalkozásoddal a fejlődés útján, ideje minél többet megtanulnod a marketingről is. És itt elárulok valamit: A marketing nem csak új tudomány. A marketing állandóan fejlődik. Sőt napjainkban a marketing fejlődése rohamléptekkel halad. Tehát ha ma indulsz el, van mit bepótolnod. És soha nem hagyhatod abba a marketing tanulását.
Persze a közgazdasági iskolák tananyagában szerepel a marketing. Csakhogy az iskolarendszer eléggé merev. És az iskolai programok is lassan változnak. Valahogy úgy van ez, hogy amit ma a hagyományos iskolában meg lehet tanulni a marketinggel kapcsolatban, azt már a markertingesek el is felejthetik, mert elavult és túlhaladott már.
Ha online vállalkozást vezetsz, szükséged van a marketingre. Neked a legújabb, leghatásosabb marketing eszközök köllenek. És mindez azonnal és online, hisz nincs időd. Két segítséget tudok felajánlani. Az első, amit kérlek, mindenképpen fogadj el, ha online vállalkozó vagy, vagy online vállalkozást akarsz indítani, a „Hogyan tervezzek egyszerű és sikeres marketing kampányt?” című ismertető anyag. Ez elég ahhoz, hogy az online vállalkozásod elinduljon a marketing útján. Az anyag ingyenes. Küld el az e-mail címed a címemre (miksa.beer@gmail.com). A tárgy mezőbe ne felejtsd el beírni: Hogyan tervezzek egyszerű és sikeres narketing kampányt?. Legtöbb egy hét alatt megkapod a Hogyan tervezzek egyszerű és sikeres marketing kampányt. Ez az ismertető az év végéig teljesen ingyenes.
A marketinggel kapcsolatos másik segítségem az online marketing iskolákra vonatkozik. Az információt elküldöm a Hogyan tervezzek egyszerű és sikeres marketing kampányt című anyaggal együtt. Ha akarod érdemes átolvasni. Ha úgy érzed, nincs rá szükséged, dobd el. Most mág ingyenes.
Miért nem sikeres minden online vállalkozás?
Soha korábban nem volt olyan könnyű vállalkozást indítani, mint most , az online vállalkozások idejében. Ha van egy jó ötleted és rendelkezel a megfelelő alaptudással, vagy meg tudod tanulni a szükséges ismereteket, csak internet kapcsolat és valamilyen számítástechnikai eszköz, számítógép, táblet, laptop, notebook vagy csak egy kicsit korszerűbb mobil telefon kell hozzá. Ezzel magyarázható, hogy naponta milliószámra indulnak online vállalkozások, vagy készítik elő az online vállalkozások indítását az emberek.
A statisztikusok szerint minden 100 frissen induló hagyományos vállalkozás közül 80 még az első évben bezár. További 16 a második évben szűnik meg. De a következő néhány évben még ezekből is szünnek meg, úgy hogy csak minden ezredik lesz életképes.
Az online vállalkozások között sokkal nagyobb a konkurencia, mivel egyszerűbb online vállalkozást indítani, az online vállalkozás indításához alig kell pénz, nincs kockázat. Online vállalkozáshoz nem kell épületet építeni, vagy bérelni, nem kell drága és speciális gépeket, felszerelést vásárolni és munkásokat sem kell alkalmazni. Éppen ezért sokkal több ember indít online vállalkozást, mint hagyományos vállalkozást.
A statisztikai adatok közül 100 induló online vállalkozás közül csak 1 éli túl az első két évet, de csak minden ezredik tud annyi hasznot termelni, hogy a vállalkozó abból megéljen. Sikeres pedig csak sokezer online vállalkozás közül egy online vállalkozás lesz. Miért?
A sikeres online vállalkozás indításához a vállalkozónak csak két dolgot kell tudnia, de azt nagyon:
- A vállalkozása technológiai-termelési ismeretei, hogy sikeres terméket állítson elő, vagy jó szolgáltatást végezzen.
- Marketing ismereteket, hogy a termékét vagy a szolgáltatását el tudja adni. Ki kell tünnie a sokmillió online vállalkozások tömegéből. És aki korábban indult, az már megszerzett valamilyen tudást, lehet, hogy megfelelő képzést, iskolát is elvégzett. Nos az újonnan induló online vállalkozást végző vállalkozónak ezekkel kell versenyeznie és ezeket kell megelőznie.
A nagy ötleten alapuló online vállalkozás tévhite
Sok induló online vállalkozó valami nagy ötletet keres. Az online vállalkozás nagy ötlete, olyan ötlet, ami még senkinek se jutott az eszébe egyszerűen tévhit. Nem csak azért, mert az emberek milliói már szinte valamennyi életképes online vállalkozást előkészítettek, vagy kipróbáltak. Azért is, mert az olyan online vállalkozások, amivel egy vállalkozó most lép először piacra, nagyon rizikós. Nem tudni, hogy valóban működik-e. (Persze mindenki azt hiszi a saját ötletéről, hogy az a legjobb, működni fog.) Azért is, mert a nagy ötleten alapuló online vállalkozás indításához és vezetéséhez az online vállalkozást indító vállalkozónak kell kitalálni a megoldásokat, kiépíteni a piacot... Gondolj csak bele, mekkora lehet a kereslet egy olyan termék iránt, amiről még azt sem tudják az esetleges potenciális fogyasztók, hogy létezik. Ugyanakkor az online piacon már bejáródott terméket, vagy szolgáltatást kínáló online vállalkozók potenciális fogyasztói már ismerik a terméket. Csak azt kell elérned, hogy tőled vásároljonak. És ez a marketing feladata. Ezért van az, hogy aki nem ismeri a marketinget és nem halad a marketing fejlődésével, az megbukik a piacon. Még ha a világ legjobb termékét, vagy szolgáltatását kínálja is a legalacsonyabb áron, akkor is.
Nem a drága marketing kampány a legjobb
Egyik ismerősöm mondta, hogy ha nem tudod egy termékből, hogy melyik a jó, vedd meg a legdrágábbat a boltban, az biztosan jó lesz. A klasszikus vállalkozások klasszikus termékei és szolgáltatásai esetében ez lehet hogy igaz, bár az én tapasztalatom szerint abban sem vagyok annyira biztos. Az online termékek esetében biztos, hogy nem igaz.
Az interneten nagyon sok minden ingyen megszerezhető. Persze azért az igazán jó termékekért és szolgáltatásokért az online világban is fizetni kell, hisz az emberek munkát és pénzt fektettek abba, hogy az adott terméket létrehozzák.
A marketing esetében ez annyiban van másképpen, hogy ha megszerezted a marketing tervezéséhez és a marketing kampányok vezetéséhez szükséges tudást, végeredményben magad végzed a munkát. Tehát nem a pénzedet, hanem az idődet fekteted be.
Tudom, hogy vannak online vállalatok és online vállalkozások, amelyek helyetted elvégzik a marketing munkát. Marketing tervet készítenek, marketing kampányokat vezetnek. Ez a drágább megoldás. De hidd el, hogy ha felkészülsz és rendelkezel a marketinghez szükséges tudással, közel azonos minőségű munkát te is el tudsz végezni, már csak azért is, mert a te termékedet és szolgáltatásodat egyetlen marketinges sem ismeri jobban, mint te magad.
Sokan abba a tévedésbe esnek, hogy a drága marketing megoldásokat keresik. Nem ezek a legjobbak. Először is neked mint online vállalkozónak olyan marketingre van szükséged, amely annyi online terméket vagy szolgáltatást tud eladni, amennyivel te piacra tudsz lépni. Fontos az is, hogy a kampányok azokhoz az emberekhez szóljonak, akik a te online terméked vagy szolgáltatásod potenciális vásárlói. A megfelelő marketing iskolában megtanulhatod, hogy milyen piachoz, milyen termékekhez, online szolgáltatáshoz milyen marketing kampány szükséges. És hidd el, az olcsó, vagy éppen ingyenes marketing megoldások közt is van olyan, ami neked éppen úgy megfelel, mint a legdrágább marketing akciók. A megoldás a cél és a rendelkezésre álló pénz összehangolása.
Hogyan találd meg a jó online vállalkozási ötletet és a hozzá megfelelő marketinget
Minden vállalkozás esetébern ez a legfontosabb kérdés. Az online vállalkozások esetébe ez még fontosabb, mint a hagyományos vállalkozásoknál. Hisz naponta szünnek meg nemcsak vállalkozások, hanem egész szakmák is. És ugyanígy szinte naponta születnek új online vállalkozások.
Amikor a gazdaság felismerte az internet nyujtotta lehetőséget, elsőnek a meglévő klasszikus gazdasági vállalkozások költöztek át az internetre. Vagy teljes egészében, vagy csak részben. A leggyakoribb megoldás az volt, hogy a klasszikus vállalkozás megmaradt klasszikusnak és csak az értékesítést igyekeztek áttelepíteni. A mottó az volt, hogy az internetten egyből a világpiacon vannak, hisz mindenkinek el lehet adni.
Így születtek azután azok a ma már teljesen eredménytelen honlapok, amelyeken a vállalkozás történetéről és széles termékskálájáról, a díjairól és a vállalkozásban dolgozó szakemberei iskolai végzettségéről lehet olvasni.
A marketinges szakemberek már jól tudják, hogy ez az, amire a jó marketinghez egyáltalán nincs szükség. A jó marketinghez csak egy dologra van szükség: Meggyőzni a vevőt arról, hogy miért lesz neki jó, ha megveszi az online vállalkozásunk termékét, szolgáltatását. És a jó marketing eladja a terméket.
A marketing tervben azt kell meghatározni, hogy milyen marketing eszközökkel és hogyan tudjuk a legjobban megközelíteni a potenciális vásárlót és hogyan tudjuk a legjobban mwggyőzni a vásárlót arról, hogy neki fontos, hogy megvegye a termékünket, vagy használja az online vállalkozásunk szolgáltatásait.
Az online vállalkozás ötlete a kiindulópont
Nem csak az online vállalkozásunk termékeinek, szolgáltatásainak, hanem az online vállalkozásunk marketing tervének és a marketing kampánynak is az online vállalkozás ötlete a kiindulópontja. Emberek milliói gyüjtögetik a vállalkozási ötleteket és az azzal kapcsolatos adatokat hosszú éveken át. Ez teljes egészében elvesztegetett idő. Ettől sem az online vállalkozásunk, sem az online vállalkozás marketingje nem lesz jobb. Az igazi online vállalkozónak egészen más utat kell bejárnia:
- Határozza meg az az embercsoportot, akinek termékét, vagy szolgáltatását árulni szeretné. Minél pontosabb ez a meghatározás, annál nagyob a lehetőség arra, hogy online vállalkozásunk sikeres lesz. Ez lesz a mi célcsoportunk. Egyben határozzuk meg a vásárló személyt is. Mert van olyan eset, amikor nem a célcsoport tagjai lesznek a közvetlen vásárlóid. Például ha gyerekeknek szánsz játékot, a célcsoportod a gyerekek. De a vásárló személy a szülő lesz. Őt kell meggyőznöd majd arról, hogy jó, ha a gyerekének megveszi a termékedet, vagy használja a szolgáltatásodat.
- Határozzuk meg azokat a problémákat, amelyek annyira megnehezítik a célcsoport életét, hogy hajlandók fizetni azért, hogy ezeket a problémákat megoldják.
- Ezek közül válasszuk ki azt a problémát, amire az online vállalkozásunk terméke, vagy szolgáltatása megoldást ad.
- Dolgozzuk ki az online vállalkozásunk indításának és vezetésének tervét.
- Kezdjük el a terv megvalósítását.
Ha van összeírt tíz olyan ötleted, ami olyan online vállalkozásra vonatkozik, amely megfelel ennek a folyamatnak és olyan tevékenységre épül, amit te is szeretnél csinálni, egy hét alatt el tudod indítani az online vállalkozásodat. Sőt ebbe az egy hétbe még a megfelelő marketing terv kidolgozása és beindítása is belefér.
Mivel a célcsoportodat már kiválasztottad és azt a problémát is meghatároztad, amivel az online vállalkozásod majd foglalkozik, a megfelelő marketing kidolgozásának terve csak két lépésből áll:
- Határozd meg azokat a marketing eszközöket, amelyekkel a legkönnyebben eléred a célcsoportod tagjait és állítsd őket sorrendbe, figyelembe véve, hogy melyik eszköznek mekkora a hatása, valamint hogy melyik használata mennyibe kerül. A legjobb az a marketing eszköz, amely a célcsoportod legtöbb tagjához szól, nem igényel túl sok munkát és a legolcsóbb.
- Készítsd el a marketing tervet és kezd el megvalósítani.
A marketinggel kapcsolatos ajánlatom
Mint írtam a terméke és szolgáltatása minden induló online vállalkozás egyik legfontosabb kulcskérdése. A másik ugyanennyire fontos kérdés a marketing terv és megvalósítása. És mivel a legtöbb online vállalkozást indító ember éppen ehhez ért a legkevesebbet, megismételném az ajánlatomat:
Ha online vállalkozást vezetsz, szükséged van a marketingre. Neked a legújabb, leghatásosabb marketing eszközök köllenek. És mindez azonnal és online, hisz nincs időd. Két segítséget tudok felajánlani. Az első, amit kérlek, mindenképpen fogadj el, ha online vállalkozó vagy, vagy online vállalkozást akarsz indítani, a „Hogyan tervezzek egyszerű és sikeres marketing kampányt?” című ismertető anyag. Ez elég ahhoz, hogy az online vállalkozásod elinduljon a marketing útján. Az anyag ingyenes. Küld el az e-mail címed a címemre (miksa.beer@gmail.com). A tárgy mezőbe ne felejtsd el beírni: Hogyan tervezzek egyszerű és sikeres narketing kampányt?. Legtöbb egy hét alatt megkapod a Hogyan tervezzek egyszerű és sikeres marketing kampányt, amely az év végéig teljesen ingyenes.
A megfelelő marketing az online vállalkozók legfontosabb fegyvere. Csodát tudsz vele tenni. De a rosz marketing terv ugyanígy rosz eredményt ad. Amikor online vállalkozás indításán gondolkozol, ne csak az ötletek lebegjenek a szemed előtt. Gondolj arra is, hogy mi a célcsoportod, ki lesz a vásárlód és hogyan tudsz majd a vásárlóddal eredményesen kommunikálni. És ez a marketinged.
Ha online vállalkozás indításán gondolkozol (És miért ne tennéd? Akár munka mellett is végezheted.) mindenképpen nézd meg a következő blogok régebbi bejegyzéseit is:
https://onlinevilag.blogspot.com/
https://hogyanoldmeg.blogspot.com/
https://internetspoeple.blogspot.com/
https://internetmunka.ewk.hu/niche-vallalkozasi-otlet/